Artykuły

Szkolenia dla firm to tematyka nie tylko bardzo ciekawa, ale także niezwykle rozległa. Z roku na rok rośnie świadomość zarządzających oraz samych właścicieli firm na temat rozwoju pracowników. Ludzie są coraz bardziej świadomi tego, że jedynie inwestując w rozwój pracownika można trwale zwiększyć przychód firmy. Niestety sama organizacja takiego przedsięwzięcia nie jest już taka łatwa. Istnieją co najmniej trzy czynniki, które muszą stać na wysokim poziomie, aby szkolenia dla firm były inwestycją o wysokim wskaźniku zwrotu kapitału.

1. Dobrze zbudowany program szkoleniowy – najlepiej oparty o cykl Kolb'a (uczenie się przez doświadczenie). Szkolenie musi być zaprojektowane w taki sposób, aby ludzie najpierw mogli doświadczyć sytuacji, zreflektować się, że popełniają błąd/nie działają prawidłowo, następnie otrzymać od trenera narzędzie, które pozwoli zacząć działać prawidłowo i na końcu otrzymać możliwość przećwiczenia nowego narzędzia w praktyce. Tylko szkolenie wyglądające w taki sposób ma szansę utrwalić w ludziach nowe umiejętności, które pozwolą im być efektywniejszymi pracownikami.

2. Efektywny trener – czyli motor napędowy całego wydarzenia. Trener powinien cechować się przede wszystkim charyzmą i silną osobowością. Musi być liderem, który przewodzi ludziom, inspiruje ich do działania i pakuje w nich tony pozytywnej energii. Najlepiej oczywiście jeśli ma wiedzę i doświadczenie związane z omawianym zagadnieniem – nie jest to jednak konieczne. Siła prawdziwego trenera to umiejętność zarządzania doświadczeniem uczestników, a nie wygłaszanie teorii i wykładów – cenniejszym szkoleniem dla firmy będzie więc takie, gdzie trener pozwala wykazywać się uczestnikom i dzielić swoim doświaczeniem, oraz wypracowywać własne rozwiązania zamiast tłuc im do głowy to co sam wie.

3. Dobra organizacja szkolenia – odpowiednia sala szkoleniowa, odpowiednia liczba uczestników, odpowiednia długość szkolenia, umiejętnie postawione przerwy, szkolenie dające możliwość na zadawanie pytań i złapania w przerwach oddechu (np. przy dobrej kawie) to również bardzo istotne aspekty. Jako trener jestem zwolennikiem organizowania szkoleń wyjazdowych dla pracowników – nawet jeśli ma odbyć się w tym samym mieście. Ważne jest, żeby ludzie na chwilę odetchnęli od miejsca pracy i mieli głowę przygotowaną na zdobywanie nowej wiedzy i doświadczeń, a nie zamartwianie się czy aby nie zostaną za chwilę wezwani, żeby ugasić pożar.

CIEKAWOSTKA: Jak daleko od domu/siedziby należy zorganizować szkolenie dla firmy, aby ludzie nie chcieli wracać do domu i mieli większą motywację, aby zostać do końca szkolenia? Badania mówią o magicznej liczbie 180 km. Po przekroczeniu tej odległości jesteśmy mniej skłonni do ucieczki – sprawdźcie sami.

Dobrze przygotowane szkolenie może być świetną okazją do zwiększenia efektywności całej organizacji a co za tym idzie również zysków firmy. Pamiętaj! Wybieraj jedynie najlepsze firmy szkoleniowe, które spełniają 3 powyższe aspekty. Tylko w ten sposób sprawisz, że szkolenie dla firmy przyniesie świetne efekty a Tobie pozwoli zarobić więcej!

Brak komentarzy
Szukaj